
Jeruzsálem, Jeruzsálem…" Amikor közelebb érve megpillantotta a várost, megsiratta. Bárcsak te is felismernéd – mondta – legalább ezen a napon, ami békességedre volna. De el van rejtve szemed elől. Jönnek napok, amikor sánccal vesz körül ellenséged, bekerít és mindenfelől ostromol. Eltipornak gyermekeiddel együtt, akik falaid közt élnek, és nem hagynak benned követ kövön, mert nem ismerted fel látogatásod idejét.” Lk. 19,41
A következő bejegyzés:
2016-os Szentföldi körút
2019. július 28.-31. Jeruzsálem
Jeruzsálem számunkra egy különleges hely, amely a hitünk és az élményeink szempontjából is kiemelkedő. Ez már a második alkalom, hogy eljutottunk ide, és minden egyes pillanatot csodálattal és hálával élünk meg. Az első látogatásunk 2016-ban volt, másodszor 2019-ben jutottunk el, amikor három napot töltöttünk a városban. Rengeteget sétáltunk, felfedeztük az óváros szűk utcáit és végigjártuk Jézus utolsó napjainak helyszíneit, ami rendkívül mélyen megérintett minket.
Ezúttal még inkább a keresztény szent helyekre helyeztük a hangsúlyt, részletesen megismerve azokat, amelyek Jézus életének és áldozatának állítanak emléket. Jeruzsálem iránti szeretetünk túlmutat a város történelmi jelentőségén – ez a hely számunkra a hitünk egyik legfontosabb központja, ahol minden utca és épület különleges történeteket mesél el. Jeruzsálem nemcsak egy város, hanem egy spirituális otthon, ahová mindig jó visszatérni.
Tel Avivból busszal érkeztünk Jeruzsálembe a lányunkkal és párjával együtt. A szállásunk egy airbnb lakás volt, ami kicsit szűk volt, de azért kényelmes. A fő, hogy közvetlenül az óváros városfala mellett volt. A fiatalok másnap már indultak tovább Jordániába, így nekik csak egy rövid nap maradt Jeruzsálem felfedezésére. Gyorsa el is indultunk a városba. Én már jól ismertem az óvárost, hiszen előtte voltam is itt, no meg sokat tanulmányoztam.
Sikerült is a legfontosabb helyeket megmutatnom nekik.

Jeruzsálem óvárosa.
A Templomhegy
Jeruzsálemi tartózkodásunk második napján az Óváros nevezetességeit néztük meg. Úti célnak csak a Templomhegyet terveztük be, hiszen első utunkkor nem jutottunk fel ide.
Utunk a zsidó negyeden keresztül vezetett ide. A zsidó negyed az óváros délkeleti szektorában fekszik. Jól látszódik a különbség Jeruzsálem négy óvárosi területe között. A zsidó negyed tiszta, rendezett. Utunk csendes, kihalt utcákon, sikátorokon keresztül vezetett.
A negyed fő látnivalói a Nyugati fal vagy másnéven a Siratófal, valamint a Hurvá zsinagóga.

A Nyugati fal Jeruzsálemben.
A Templomhegyre a Marokkói kapun keresztül jutottunk be. Ez az egyetlen kapu, ahol a nem-muszlimok is bemehetnek a Templomhegyre.
A hegyre felérve egyből az Al Aksza mecsethez jutunk. Az al-Aksza – azaz a „a legtávolabbi mecset”, az iszlám harmadik legszentebb helye. Ide hitetlenként nem léphettünk be.

Zsidó negyed – kilátás az al Aksza mecsetre és az Olajfák hegyére.
Jeruzsálem legismertebb épülete a Sziklamecset. Ez az iszlám hívőinek egyik legfontosabb szent helye. Hitük szerint azon a helyen áll a mecset, ahonnan Mohamed a mennybe ment. Az mecset kiemelkedik az óváros épületei közül. Színes falai, aranyozott kupolája jelentősen eltér Jeruzsálem sárgás mészkő épületeitől. Ugyanakkor harmonikusan illeszkedik az Óváros látképébe.
A Sziklamecsetbe se mehettünk be.

Templomhegy Sziklamecset.

Milyen jól áll Miklósnak a szoknya. 🙂
A keresztény szent helyek
A következő napra ütemeztük be a legfontosabb keresztény helyek meglátogatását.
Az Óváros nyugati fala mentén jutottunk el a Sion hegyig. Itt található három fontos zarándokhely: a Cenákulum, Mária elszenderülésének a temploma és Dávid király sírja.
A Cenákulum, azaz az emeleti terem. Egy kétszintes épület felső emeletén található. Itt emlékeznek meg a katolikusok a korai keresztény egyház két fő eseményéről: az utolsó vacsoráról és a Szentlélek eljöveteléről. A terem egy templom tetejére épült. Ez volt az első keresztény templom. A jelenlegi gótikus íves Cenákulum valójában egy helyreállított 12 keresztes kápolna. A szoba ma iszlám mecset.
A Cenákulum alatt található Dávid sírja. Valójában nem itt van eltemetve a híres zsidó király.

Cenákulum. Az utolsó vacsora terme Jeruzsálemben
Az Utolsó Vacsora termétől egy kellemes sétával jutottunk el az Olajfák hegyének lábához.
Az Olajfák hegyének lábánál található Getszemani kert, egy olajfaliget. Az Újszövetség is említi ezt a helyet, ahová Jézus elment tanítványaival imádkozni a keresztre feszítése előtti éjszakán. A mintegy 1200 négyzetméter alapterületű kertet jól ismerték a tanítványok, mivel közel van a templomhoz és az Olajfák hegyén át út vezet Betániába.
A Getszemáni héberül „olajprést” jelent. Még a mai napig is préselik az olajat a kert nyolc ősi göcsörtös olajfa gyümölcséből. Krisztus idejében nem ezek a fák álltak itt, azonban az olajfák közül néhány valószínűleg azoknak a leszármazottja, amelyek Krisztus idejében a kertben voltak.
A fák terméséből származó olajat a Getszemani szentély lámpásaihoz használják fel, magjukból rózsafüzér gyöngyöket készítenek.
A kert mellett található a Minden Nemzet Temploma, amely arra a sziklára épült, amelyen Jézus állítólag vérrel verítékezve imádkozott a szenvedése előtti éjszakán. A templomot az Agónia Bazilikájának is nevezik. 1924-ben fejezték be, ez a harmadik templom a helyszínen. A fájdalmas áhítat légköre járja át minden nemzet templomát. Az építész félhomályban hagyta a belső teret, amelyet csak a lila-kék alabástromablakokon átszűrődő visszafogott természetes fény enyhített.
A főoltár előtt egy lapos sziklakiemelkedés áll, amelyet egy nagyon régi keresztény hagyomány a gyötrelem sziklájaként azonosít, ahol Jézus imádkozott.

Getszemáni kert

Getszemáni kert évszázados olajfái.

A Nemzetek Temploma a Getszemáni kertben

Jézus ezen a kövön imádkozott elfogatásának előestéjén.
A templomtól egy rövid sétával jutottunk el a Getszemáni (Árulás) barlanghoz. A barlang lényegében változatlan Jézus idejéhez képest. A hagyomány szerint itt aludtak a tanítványok, miközben Jézus imádkozott, és ahol Jézust Júdás elárulta és ahol letartóztatták.

Gesztemáni barlag – árulás barlangja.

Árulás barlangja.
Via Dolorosa
Minden péntek délután keresztények százai csatlakoznak a ferencesekhez Jeruzsálem óvárosában, akik végigjárják a keresztre feszítés felé vezető utat, megállva a kereszt 14 állomásánál. Ez az út a Via Dolorosa.
Mi Jeruzsálemben járva sokszor megtettük ezt a 800 méteres utat. Minden alkalommal nagyon sok zarándokkal találkoztunk. Sokan a vállukon vitt kereszttel tették meg ezt az utat, egy imára megállva az egyes stációknál.
A Fájdalmak útját az Oroszlános kaputól kezdtük.
Az első 10 stációt táblák jelzik és – kivéve a 8.-at – egy kápolna áll ott. Az útvonal kacskaringós, keresztül vezet az arab negyeden és az árusok, vásárló tömege közt halad. Ez kicsit rontja az áhítatot, de valószínű, Jézus idejében is hasonló lehetett.
Az út a Szentsír templomhoz vezet, ahol a keresztút utolsó 4 stációja található.

Via Dolorosa felirata az út 1. stációja után.

A Via Dolorosa 6. stációja mellett haladva.

Útban a 9. stáció felé.
A Szentsír templom
2016-ban jártunk először a jeruzsálemi Szentsír bazilikában, amely akkor megjelenésével, kuszaságával sok más zarándokhoz hasonlóan csalódást keltett bennünk. Azóta nagyon sok fellelhető irodalmat átolvastunk és 2019-ben már ezekkel az ismeretekkel felvértezve látogattuk meg ismét ezt a szent helyet. Sőt, jeruzsálemi tartózkodásunk alatt minden nap eljöttünk ide. Nagyon megkedveltem ezt a kaotikus, de hittel áthatott helyet.
A templom helyzete nagyon érdekes. A Szent Sír-templom tulajdonjoga megoszlik a görög ortodoxok, a katolikusok és az örmény ortodoxok között. Emellett három kisebb ortodox közösségnek, a koptnak, a szírnek és az etiópnak joga van bizonyos területek használatára.
A templomhoz több úton is el lehet jutni, mi a Via Dolorosa IX. stációjánál az etióp szerzetesek közösségén keresztül jutottunk el a Parvishoz, a templom előtti térre.

A Szentsír Bazilika bejárata.
Minden vallási közösség féltékenyen őrzi jogait. A Status Quo által lefektetett, gyakran kényelmetlen viszonyt a főbejárat feletti párkányon nyugvó, ablakpárkánynak támaszkodó falétra jellemzi. A Status Quo kezdetekor 1757-ben a létra már a párkányon volt, ezért ott is kell maradnia.

A nem mozdítható létra.
A templomba belépést követően azonnal jobbra fordultunk és miután megkaptuk az engedélyt egy szerzetestől, felmentünk egy meredek és kanyargós lépcsőn a Kálváriára vagy arámiul a Golgotára, azaz a Koponya helyre. A Kálvária emeletén két kápolna van egymás mellett. A bal oldalon egy görög ortodox, a jobb oldalon egy katolikus kápolna található.

A Golgota.
A Golgota oltára alatt egy fém korong található egy lyukkal, ahol be lehet nyúlni és meg lehet érinteni Jézus keresztjének a helyét.

Golgota.

Golgota.

A Golgota sziklája.
Ahogy a Golgotáról lejöttünk, mindjárt a Megkenés kövéhez jutottunk. Itt rengeteg hívő, főleg ortodoxok állják körül, tárgyakat tesznek rá és csókolgatják. Mi kicsit tartózkodtunk ettől a szokástól higiéniai okokból. 😊

Gyertyagyújtás a Golgotán.

A megkenés köve.
Innen a templom legfontosabb szakrális helyéhez, Krisztus sírjához mentünk. 2016-ban már megtapasztaltuk, hogy hosszú sorbaállás következik a Szent Sírhoz belépéshez, igaz pont húsvétkor voltunk ott. Akkor az Edikulát még vaspántok tartották össze, féltünk is, nehogy ránk dőljön. Azóta teljesen felújították. Szerencsére ezeken a nyári napokon nem sokan álltak sorba. Pár perc várakozás után be is mentünk. Bent nem szabad fényképezni, de azért egy-két fotót és kis videót is tudtunk „lőni”.

A Szentsír templomban az Edicula bejárata.

A Szent Sírban.

Edicula. Jézus sírja fölé épített kis épület.
A Szent Sír templom megunhatatlan. Mindig van valami új felfedezni való hely, oltár, amit még jó volna megnézni.

Ádám kápolnája. Háttérben a Golgota sziklája.
Az Olajfák hegye
Jeruzsálemi tartózkodásunk utolsó teljes napján az Olajfák hegyét látogattuk meg. A hegy tetejéről csodálatos kilátás nyílik egész Jeruzsálemre és a zsúfolt óvárosra.
Az Olajfák hegyének nyugati lejtőjén felfelé haladva útbaejtettük a Dominus Flevit, magyarul az Úr könnyezett katolikus templomot. A Dominus Flevit egy könnycsepp formájú kis templom. A templom azt az evangéliumi eseményt idézi fel, amikor Jézus Jeruzsálem jövőbeli sorsa miatt sírt.

Dominus Flevit templom az Olajfák hegyén.

Dominus Flevit. Urunk könnyezett.
Továbbfolytatva utunkat az Olajfák hegyén, eljutottunk Jézus mennybemenetelének hagyomány szerinti helyéhez. A mennybemenetel megünneplésére épített számos templomból mindössze egy kis nyolcszögletű épület maradt, amely ma egy mecset része. A kis épületben található egy szikladarab, amely a hagyomány szerint Jézus mennybemenetel előtti utolsó talplenyomatát őrzi.

A mennybemenetel helye az Olajfák hegyén.

A Mennybemenetel helye az Olajfák hegyén. Jézus lábnyoma.
Este Jeruzsálem modern városrészében sétáltunk és egy hangulatos étteremben vacsoráztunk. Csodálatos napokat töltöttünk itt Jeruzsálemben.

Este itt vacsoráztunk.

Ezeket az utcákat jártuk be Jeruzsálemben.
Az útifilmek
2019. A Via Dolorosa:
2019. A Szentsír templom:
2016-2019. Cenákulum és Dormition templom:
2016-2019. Getszemáni kert és a Nemzetek Temploma:
2019.07.28 Jeruzsálem:
2019.07.29 Jeruzsálem:
2019.07.30 Jeruzsálem: